Българският Гаранционен фонд плаща за катастрофи на румънски коли
Новият собственик ще трябва да пререгистрира закупения си автомобили задължително в 14-дневен срок, в противен случай действащата регистрация ще се счита за невалидна и колата ще бъде с незаконни документи. Тези промени предвиждат да направят МВР в наредбата за регистрация на автомобили. Измененията в момента се обсъждат и предстои да бъдат приети, стана ясно на конференция за автомобилното застраховане, организирана от портала insmarket.bg. Основната причина за предложената промяна са законови пропуски, които позволяват на граждани от Румъния да купуват коли в България, след което ги използват в чужбина, но не ги регистрират по местоживеене.
Румънците купуват коли у нас заради по-ниските такси и разходи. Когато тези автомобили станат виновни за пътен инцидент, обезщетенията се изплащат от българския Гаранционен фонд, тъй като нямат валидна застраховка "Гражданска отговорност". Българските компании и надзорът отбелязаха, че това ощетява застрахователите у нас и техните клиенти.
Парите в Гаранционния фонд идват от вноски на застрахователите, които ги събират от клиентите си при сключването на задължителната полица "Гражданска отговорност". Ако парите в него намалеят, ще се наложи вдигане на вноската. Засега повишение не се предвижда и тя най-вероятно ще остане 8.5 лв. и за следващата година, обясни зам.-председателят на Комисията за финансов надзор Борислав Богоев.
Когато колата стане с нередовна регистрация след 14-дневния срок, собственикът й ще трябва сам да си поема плащането на обезщетения след катастрофа. В момента гаранционният фонд има 65 млн. лв. задължения за обезщетения, но част от исковете се обжалват, стана ясно на конференцията.
По данни на контролните органи около 4000 са автомобилите, купени от румънски граждани у нас, които след това не са били регистрирани. Полицията в съседната държава е започнала да напомня на собствениците им, че са длъжни да направят нова регистрация, като в резултат на това такава вече имат 500 автомобила. Реакцията им е след сигнал и срещи с българските власти.
През първите шест месеца на тази година исковете за застрахователни обезщетения в Румъния от автомобили, регистрирани по "Зелена карта", са 5190, от които 35% са с български номера, съобщиха от румънския надзор.
По данни на Пътна полиция от влизането на България в ЕС до началото на март тази година внесените у нас автомобили от държави в ЕС са общо 981 249, като близо половината са от Италия, а 28% са от Германия.
За приблизително същият период – 2007, 2008, 2009 и миналата година, продадените нови коли у нас са 160 161, сочи статистика на Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България.
От началото на тази година се отчита и ръст в продажбите на нови коли, но голяма част от него се дължи на реекспорт, тъй като цените у нас са по-ниски.
Според Коста Чолаков, изпълнителен директор на застрахователя "Интерамерикан България", причината за проблемите с покупките на коли от румънци са пропуски в закона, липса на обмен на информация и минимални санкции, някои от които дори не могат да се прилагат на практика.
Той отбеляза, че българското МВР не получава информация за автомобили, които са купени от румънци и след това се управляват извън България.
Борислав Богоев отбеляза, че проблемът с покупката на румънски автомобили е на българската страна и решението трябва да дойде от българските власти. Богоев разказа за примери с българи, които по документи притежават стотици автомобили, но на практика са само фиктивни собственици.
Голяма част от тях не притежават нищо, дори често са неграмотни и дори да се подведат под отговорност от съда, същинските собственици няма да бъдат наказани.
Според Богоев това трудно може да се поправи с ограничение за брой автомобили, които едно лице може да притежава, но може да се използва и опитът на скандинавските страни, в които за повече от определен брой коли на членове от семейството се плащат много високи данъци и регистрационни такси.
Предложението на застрахователите срещу проблемните коли е покупка или продажба на автомобил на лице, което живее извън България, да става след прекратяване на регистрацията на колата и издаване на транзитен номер.
Според застрахователите като противодействие на злоупотребите нотариусите могат да бъдат задължени да подават информация за всяка сделка с кола към единна база данни, до която НАП и МВР да имат достъп. В момента в МВР не постъпва информация за сделки с автомобили, сключени от чужденци
Източник: Dnevnik.bg
Коментари:
- БАКБ предлага първия револвиращ потребителски кредит в страната
- Unicredit: Лошите заеми ще се свият до 12.2% догодина
- Седемте неща, които така и не се промениха след КТБ
- КТБ я няма, моделът е жив
- Какви са задачите пред следващия управител на БНБ
- ЕЦБ отпусна още помощ за гръцките банки
- Пророк и Порок
- Дни на подлост
- Капиталов контрол в Гърция? Защо не...
- България се ангажира да извърши стрес-тест на цялата банкова система
- Четирима Искров не чакат
- "Фич" потвърди кредитния рейтинг на България
- ЕС със спешен план срещу банкова паника в Гърция
- Делото срещу отнемането на лиценза на КТБ е отложено за февруари
- ТБ "Виктория" разполага с ликвидност да отвори в петък
- Цветан Василев пред "Ханделсблат": Политици и ключови фигури от прокуратурата доведоха КТБ до крах в услуга на частни интереси
- Търговска банка "Виктория" отвори врати без паника и опашки
- Депутатите одобриха заема за 1.5 млрд. евро
- Над 68 хиляди вложители си потърсиха парите от КТБ
- Пострадалите от фалита на КТБ учредяват сдружение
- ВАС даде ход на делото за КТБ